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Günther Juergens - der Baden-Baden Maler

Hector Berlioz

Hector Berlioz  (1803-1869)

Louis Hector Berlioz wurde am 11. Dezember 1803 im französischen LaCôte-St-André geboren. Er studierte zunächst Medizin, wechselte dann 1826 an das Pariser Konservatorium, wo er unter anderem von Anton Reicha unterrichtet wurde. 1830 erhielt er für seine Kantate 'La dernière nuit de Sardanapale' den Rom-Preis. Im gleichen Jahr schuf er sein bekanntes Werk, die 'Symphonie Fantastique'. Obwohl Berlioz mit seinen Kompositionen in Deutschland, Russland und Österreich erfolgreich war, wurde sein Werk im Heimatland Frankreich lange verkannt.

Bis zu seinem Tode war er in Paris als Bibliothekar, Musikkritiker (die längste Zeit für das "Journal des Débats") und Buchautor tätig, um seinen Lebensunterhalt zu verdienen. Sein kompositorisches Schaffen umfasst Opern, Chor-, Orchester- und geistliche Werke. Berlioz starb am 8. März 1869 in Paris.

Als der Spielbankpächter Bénazet mit Berlioz Kontakt aufnahm, galt Berlioz als ein unbeachteter Außenseiter in der Musikwelt. Bénazet bot dem Komponisten an, einmal jährlich in Baden-Baden vor mondänem Publikum ein Festkonzert zu dirigieren, was dieser gerne annahm. Im Jahre 1858 gab Bénazet eine Oper bei Berlioz in Auftrag, die der Komponist pünktlich zur Eröffnung des neu errichteten
Theaters beendet hatte. Am 9. August 1862 war es dann soweit, die Oper Béatrice und Bénédict wurde uraufgeführt und von Berlioz selbst dirigiert.



Aus der Festschrift zur Wiederöffnung des Theaters, 1992


Berlioz berichtete am 10. August 1862 über die Baden-Badener Uraufführung seinem Sohn und Marc Suat:

To his son Louis:
A great success! Béatrice was applauded from start to finish, and I was called back I do not know how many times. All my friends are overjoyed. As for me, I watched the proceedings in a state of complete insensitivity; it was one of those days when I was in pain and everything was indifferent to me. Today I am better, and very pleased at the friends who come to congratulate me. Madame Charton-Demeur was admirable and charming, and Montaubry presented us with an elegant and refined Bénédict. The duet you know made a huge impact, sung by mademoiselle Montrose and madame Geoffroy in a pretty set and under a moonlight which was very cleverly designed by the stagehand; the audience could not stop applauding. Come, I embrace you, you must be pleased.

To Marc Suat:
I want to let you know without delay of the great success of my opera Béatrice, which was given last night to the most enthusiastic applause. I was called back I do not know how many times. Everything went well; Mme Charton-Demeur is really the most ravishing Béatrice that can be seen or heard. Montaubry, who can sometimes be lacking in finesse, showed himself on the contrary to be a refined and elegant Bénédict, incisive and full of grace. The performance was in general excellent, the chorus and orchestra did not make a single mistake. The next performance is tomorrow. I am very pleased. All my friends and colleagues, who have come from Paris, Leipzig, Berlin, Stuttgart etc. show a warmth which is reassuring for the effect that the press will have. Obviously this will cause a devil of a stir. There are people who cannot get over their astonishment at the great success of an opera, where the librettist, the composer, and the conductor were one and the same man. Please write to my uncle Marmion; today I do not know which way to turn. What a pity that our two dear girls, Joséphine and Nanci, did not come with you this year.



© by WAEPART, Baden-Baden/Germany. All Rights Reserved. Abbildung: Wolfgang Peter nach einer zeitgenössischen Vorlage

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